Yhdysvaltalainen VTS-organisaatio ja sen eurooppalaiset yhteistyökumppanit ovat mahdollistaneet VTS-menetelmän jalkautumisen Suomeen. Esimerkiksi hollantilainen Reade-instituutti on toiminut VTS-organisaation yhteiseurooppalaisten koulutusten tapahtumapaikkana ja järjestäjänä. VTS-organisaatio on kouluttanut 2010-luvun alkupuolelta lähtien yhdistyksenkin jäsenistöä. He ovat omalta osaltaan kehittäneet VTS-metodin käyttöä suomalaisessa kontekstissa.
VTS-menetelmä on saanut tuulta amerikkalaisen äitinsä tavoin museoalalta. Esimerkiksi Ateneum, Suomen valokuvataiteen museo ja Jyväskylän taidemuseo ovat käyttäneet yleisötyössään ja opastuksissaan VTS-metodia sekä kouluttaneet taidepedagogeja, eri alojen opettajia ja opettajaksi opiskelevia ja hoiva-alan ammattilaisia lukuisissa koulutuksissaan. VTS-metodin kohderyhmä on laaja: esiopetuksen ja perusopetuksen oppilaat, lukioiden opiskelijat, taidemuseoiden yleisö, kulttuurinen vanhustyö (itsenäisesti kotona asuvat, muistisairaat pitkäaikaisessa hoivassa) ja S2 -opiskelijat.
Vuonna 2019 perustettiin ensimmäinen VTS-yhdistys Suomeen. Yhdistyksen tavoitteena on ylläpitää ja kehittää jäsentensä menetelmäosaamista sekä lisätä tietoa ja osaamista VTS-menetelmästä Suomessa. Yhdistys toimii aktiivisessa yhteistyössä sekä kotimaisten että kansainvälisten toimijoiden kanssa. Yhdistys tarjoaa jäsenistölle ja muille kiinnostuneille säännöllisiä VTS-iltamia, joissa rentoudutaan yhdessä kuvan ääreen. Suomen museoiden kanssa järjestetetään yhteisiä tapahtumia, kuten verkkokeskusteluja.
Alla luetteloituna suomalaisia hankkeita ja julkaisuja VTS-metodista. Mukana on myös kansainvälisiä hankkeita, joissa yhdistyksemme jäseniä on ollut mukana.
Kirjat, tutkimukset ja julkaisut
- Satu Itkonen: Mitä näemme kun katsomme kuvaa? -artikkeli. 2020. https://www.globaalikoulu.net/wp-content/uploads/2020/08/Mita_naemme_kun_katsomme_kuvaa.pdf.
- Markkanen, Tuula-Riitta 2017. Maalauksen merkityksen muodostuminen – auktorisoitu tieto ja katsojan tulkinta museokontekstissa. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201705314520
- Rauhala, Hilkka. 2017. Taide, kieli ja kotoutuminen : keskusteleva kuvan tarkastelu aikuisten maahanmuuttajien kielenoppimisen tukena. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54410?fbclid=IwAR2hXKmx6vykAl-UGKQ0d34FPNnkjmndrljB294xaFZ8anJTPE7_EBsd9iw
- Rautiainen, K.-H., & Jäppinen, A. (2017). Visual Literacy From the Perspective of the VTS Method. Journal of Literature and Art Studies, 7 (8), 1071-1082. doi:10.17265/2159-5836/2017.08.016. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54796
- Jäppinen, Aija. 2016. VTS ja visuaalinen lukutaito, Yhdysvaltalaisten käyttäjien näkemyksiä visuaalisesta lukutaidosta ja sen merkityksestä VTS-menetelmän osana, opettajankoulutuslaitos Jyväskylän yliopisto. https://bit.ly/2THj2Mt
- Satu Itkonen: Taidekuvan äärellä. Katso, koe, jaa. Kansanvalistusseura 2011.
Hankkeet
- Suomen valokuvataiteen museo osallistuu vuosina 2021-2022 Looking to Understand Inclusion -hankkeeseen, jota rahoittaa Euroopan Unionin Erasmus+ -ohjelma. ks. https://lookingtounderstand.com/ Hankkeen tavoitteena on tarjota siihen osallistuville organisaatioille ja kasvattajille tukea VTS -metodin käytössä sosiaalisen inkluusion työkaluna. Hanke on jatkoa kolmevuotiselle Permission To Wonder -hankkeelle.
- Kaikuu – suomea Ateneumissa on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kulttuurin perustan ja jatkuvuuden kehityshanke. Kaikuun kumppaneita ovat Helsingin aikuisopisto, Suomen museoliitto ja Selkokeskus, ateneum.fi/tutkimushankkeet/kaikuu-suomea-ateneumissa/
Tutustu tutustumista Kaikuun juuri ilmestyneeseen käsikirjaan: https://ateneum.fi/wp-content/uploads/sites/3/2021/09/Kaikuu-kasikirja-F1.pdf - Eurooppalainen VTS- Permission to Wonder, 2017-2020, https://www.permissiontowonder.com/
Permission to Wonder -hanke sai juuri jatkorahoituksen ja VTS Suomi ry on hankkeessa mukana yhtenä yhteistyökumppanina - Taidetestaajat-hanke, Ateneumin Taidebattle-opastukset kymmenille 8-luokkalaisten ryhmille 2017-2019 (jatkuu -2020): VTS on keskeinen kommunikoinnin väline, asenne.
- Puhuvat kuvat -hanke Miehikkälän ja Virolahden kuntien kouluissa (alakoulut, yläkoulut ja lukio) 2019
- Sovellusmahdollisuuksia on monia esimerkiksi Jyväskylän taidemuseon hankkeessa papit pääsivät kertomaan ajatuksiaan VTS-metodin avulla ”Pappien VTS-tulkintoja”: https://vimeo.com/291445859?fbclid=IwAR3N07XBp4Y-2RCAA7QnUOijBeAdB4bCAgrm6yrKLc1LAlT3bVyMuHvbdP8
- Lisää tulkintavideoita Tuhat tulkintaa -näyttelystä: http://www.tuhattulkintaa.fi/tulkintavideot/
- Kuvien tarinat -hanke. Plan Suomi Säätiö. Koulutuksia menetelmän käyttöön koulujen globaalikasvatuksessa.
Tulevat hankkeet:
- SIPPE-projekti, Turun lähimmäispalvelu.
- Elinikäinen oppiminen tulevissa kehityshankkeissa – VTS osana museopuhetta.