Keskusteleva kuvatarkastelu, Visual Thinking Strategies eli VTS-menetelmä perustuu yhdysvaltalaisten psykologi Abigail Housenin ja museokasvattaja Philip Yenawinen työhön.
VTS-menetelmä perustuu ryhmän osallistamiseen. Taidetta / kuvia käytetään ajattelun, vuorovaikutustaitojen, kulttuurisen kompetenssin, kielitaidon ja kuvanlukutaidon oppimisen välineenä. Menetelmän avainsanat ovat oppijalähtöisyys, avoimien kysymysten käyttö sekä näköhavainnon sanallistaminen. Menetelmä luottaa yksilön näkemiseen, yhdessä näkemiseen ja yhdessä oppimiseen eikä edellytä ennakkotietoja. Ohjaaja ei jaa tietämystään tai etsi oikeita vastauksia vaan pysyy neutraalina.
Menetelmä on kehitetty visuaalisten taiteiden opetukseen museoissa ja kouluissa, mutta se on sovellettavissa laajasti yli oppiaine -ja instituutiorajojen.
Menetelmä perustuu kolmeen runkokysymykseen, jotka johdattelevat ryhmää:
- Mitä tässä kuvassa on meneillään?
-Avoin kysymys innostaa paitsi listaamaan nähtyä, myös etsimään merkityksiä. - Mikä kuvassa havaitsemasi saa sinut sanomaan niin? tai
Mitä näet kuvassa, mikä saa sinut sanomaan niin?
(tämän kysymyksen sanamuotoa sovelletaan tilanteeseen)
-Kysymys auttaa katsojaa etsimään kuvasta perustelun siitä tehdyille johtopäätöksille. - Mitä vielä voimme löytää?
-Kysymys luo tunteen yhdessä katsomisesta ja aktivoi osallistujia löytämään yhä uusia merkityksiä kuvasta.
Hyödyllisiä linkkejä:
- Yhdysvaltalaisen VTS-organisaation sivut: https://vtshome.org/
- Permission to Wonder -hankkeen sivut: https://www.permissiontowonder.com/vts-3
- Visual Thinking Strategies in Art and Language Education -seminaari: https://www.youtube.com/channel/UClgl72GHQM_NmUcxVs2iAVw/featured
- VTS:n perustajan VTS-keskustelu (Philippe Yenawine): https://www.youtube.com/watch?v=EnyfHTJVzh8
- Watershed-organisaation koulutukset https://www.watershed-ed.org/